Η τέχνη του Μαρμάρου
Πηγή: Περιοδικό Athens Insider, 141, Άνοιξη 2019
Οι φανταστικά απλές συνθέσεις του Πέτρου Μαρμαρινού αιχμαλωτίζουν με τη λεπτότητα και τη γλυπτική ευαισθησία τους. Στο εργαστήρι του κοντά στα αρχαία λατομεία της Τήνου πειραματίζεται με μοντέρνες, κλασσικές και απροσδόκητες δημιουργίες.
Κάθε καλλιτέχνης έλκεται σε ένα μέσο που είναι ένας αγωγός για τη δημιουργικότητά του. για τον Πέτρο Μαρμαρινό, η ζωγραφική θα ήταν η πρώτη του επιλογή. Όμως, μεγάλωσε στην Τήνο, περιτριγυρισμένος από λατομεία μαρμάρου που χρονολογούνται από χιλιετίες και από μακρά ιστορία τεχνιτών που αναπαράγουν εικονικά αρχαία ελληνικά γλυπτά. Ο ήχος της σμίλης που ξεφλούδιζε το μάρμαρο και η θέα του πατέρα και του παππού του που καλύπτονταν με λεπτή μαρμάρινη σκόνη. Ο Μαρμαρινός έπρεπε να υποκύψει σε μια κλήση πιο ισχυρή από τον εαυτό του. Αλλά με αυτόν τον τρόπο, φέρνει τη δική του ανορθόδοξη προσέγγιση σε μαρμάρινες γλυπτικές, μοδάτες δημιουργίες που αντικατοπτρίζουν την Κυκλαδική γλώσσα με λάμψεις νεωτερικότητας. Μιλάει στο Athens Insider για την προσέγγισή του στη μαρμαροτεχνία από το εργαστήρι του στην Τήνο.
ΦΣ: Σκέφτεσαι το ελληνικό μάρμαρο και τα αρχαία ελληνικά αγάλματα που ξεφυτρώνουν στο μυαλό. Οι μαρμάρινες δημιουργίες σας συνδυάζουν σύγχρονα, μινιμαλιστικά στοιχεία με παραδοσιακές τεχνικές μαρμάρου-γλυπτικής για να δημιουργήσεις αντικείμενα υψηλά τόσο σε αισθητική όσο και σε λειτουργικότητα. Πόσο δύσκολο ήταν να ξεφύγεις από τις συμβατικές προσδοκίες του κλάδου σου; Κυριολεκτικά να σπάσεις το καλούπι!
ΠΜ: Ξεκινώντας σίγουρα θα λέγαμε πως καλουπώνεσαι. Ακολουθείς μία συγκεκριμένη γραμμή. Αλλά η καθημερινή τριβή με το αντικείμενο ξεδιπλώνει την κλίση σου και διαμορφώνει στο τέλος το προσωπικό σου ύφος. Επίσης θα έλεγα ότι σίγουρα είναι οι επιρροές του σήμερα και το να προσαρμόζεις τις δημιουργίες που κάνεις σε σχέση με τα σημερινά μοντέλα και δεδομένα. Είναι λογικό από την άλλη ότι αν ζεις το σήμερα, αποτελείς καθρέφτη του σήμερα μέσα από τα έργα σου, κουβαλώντας όμως πάντα τις γνώσεις του παρελθόντος. Παρατηρείς το παρελθόν και μαθαίνεις από αυτό.
Παρατηρείς το παρελθόν και μαθαίνεις από αυτό. Παρατηρείς την εξελικτική πορεία από το παρελθόν στο παρόν και τέλος τα αποτυπώνεις με τη δική σου αντίληψη. Σίγουρα είναι δύσκολο να ξεφύγεις από το κλασικό μιας και είναι κάτι που μαθαίνεις να κατέχεις καλά, αλλά θες να πας παρακάτω. Πρέπει να πας παρακάτω. Υπάρχει συνεχές ψάξιμο στην τέχνη. Ένα ψάξιμο που είναι ανικανοποίητο. Δεν σταματάς ποτέ. Μόνο όταν σταματήσεις να παράγεις τέχνη. Που για έναν καλλιτέχνη σημαίνει όσο είναι εν ζωή.
ΦΣ: Προέρχεσαι από την Τήνο που έχει μία μακρά παράδοση στην μαρμαρογλυπτική και το εργαστήριό σου τοποθετείται ακριβώς πίσω από τον θρυλικό γλύπτη Χαλεπά, αναμφισβήτητα τον πιο γνωστό Έλληνα γλύπτη μετά το Φειδία ο οποίος σκάλισε τους στύλους του Παρθενώνα! Πόσο επηρέασαν η Τήνος και ο Χαλεπάς την επιλογή του επαγγέλματος σου;
ΠΜ: Ο τόπος καταγωγής μου προφανώς και επηρέασε την πορεία μου σε μεγάλο βαθμό. Καθώς μεγάλωσα σε ένα χωριό με μακράν παράδοση στην μαρμαρογλυπτική και στις καλές τέχνες γενικότερα. Δεν είναι τυχαίο ότι είχε δική του Σχολείο Καλών Τεχνών. Κατ’αρχήν θεωρώ ότι η καλλιτεχνική μου κλίση είναι κατά βάση γονιδιακό. Η οικογενειακή μου καλλιτεχνική παράδοση τροφοδότησε την καλλιτεχνική μου κλίση. Κατά δεύτερον είναι το περιβάλλον. Το γεγονός ότι η Τήνος είναι ένας τόπος που εκτός από την τέχνη και μαθητεία της μαρμαρογλυπτικής συναντάς παντού και την καθαρή ύλη του μαρμάρου -είναι ένας τόπος γεμάτος λατομεία-, κάτι που είναι ένα με το τηνιακό τοπίο και κάτι που θεωρείς πλέον φυσικό -δεν υφίσταται η Τήνος χωρίς το μάρμαρο-. Η καθημερινή επαφή λοιπόν με το περιβάλλον του νησιού και ειδικότερα του Πύργου, από όπου κατάγομαι, που αποτελεί από μόνο του ένα μεγάλο ανοιχτό μουσείο, “εκπαιδεύει” την αισθητική σου και σε επηρεάζει υποσυνείδητα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ένας μεγάλος αριθμός σπουδαίων καλλιτεχνών προέρχονται από αυτό το νησί.
Τηλ. Εργαστηρίου: 22830 31624
Τηλ. Έκθεσης: 22830 31524
Κ: 6972 034 686
E: info@marmarinos.gr